• Produkty
  • Szukaj
  • Linki i pancerze rowerowe

W skład wyposażenia rowerów wchodzą najczęściej dwa typy linek:

  • Linki rowerowe hamulcowe, służące do uruchamiania hamulców – działają po naciśnięciu klamek hamulcowych lub klamkomanetek, spowalniając rower lub zatrzymując go, w zależności od tego z jaką mocą zostaną dociśnięte klamki lub klamkomanetki. Uruchamiają one szczęki, klocki dociskane do tarczy lub bębny hamulcowe, poprzez ruch linki hamulcowej. Linka hamulcowa ma większą średnicę niż linka przerzutkowa, przez co cechuje ją większa wytrzymałość.
  • Linki rowerowe do przerzutek – łączą one manetki lub klamkomanetki z przerzutką. W momencie, gdy następuje użycie manetki linka przerzutkowa zostaje naciągnięta lub popuszczona, co powoduje zmianę biegu.

Linki i pancerze hamulcowe i przerzutkowe

Komponenty te z czasem ulegają zużyciu, dlatego dobrze jest co jakiś czas je wymienić, nie czekając aż zużyte linki pękną np. w trakcie jazdy, co może pozostawić nas bez hamulca albo bez możliwości zmiany biegu, a to znacząco utrudni jazdę na rowerze.

By uchronić linki przed szybszym zużywaniem się, umieszcza się je w tzw. pancerzach rowerowych. Pancerz rowerowy ma również za zadanie ochronę linki rowerowej przed zanieczyszczeniami. Zastosowanie dodatkowo uszczelnionych końcówek pancerzy chroni przed dostaniem się brudu do wnętrza pancerza.

Pancerze rowerowe i końcówki linek rowerowych

W celu zabezpieczenia linki rowerowej przed jej rozwarstwieniem stosujemy specjalne końcówki oraz pancerze, w których to umieszcza się linkę. Pancerz linki rowerowej ma za zadanie ochronę tejże linki przed zabrudzeniami oraz uszkodzeniami. Dostające się do linek zanieczyszczenia mogłyby skutkować nieprawidłowym działaniem hamulców lub przerzutek, dlatego pancerze linek rowerowych są niezbędnym ich elementem. Dodatkowe użycie końcówek służy do uszczelnienia linki oraz zapobiega dostawaniu się nieporządanych elementów do wnętrza pancerza w którym znajduje się linka.