• Produkty
  • Szukaj
  • Stery

Stery rowerowe to elementy bardzo niepozorne, z których większość rowerzystów, zwłaszcza tych niedzielnych, nie zdaje sobie sprawy, że w ogóle istnieją. Są to bowiem niewielkie łożyska ukryte w ramie, bez których kierowanie rowerem byłoby znacząco utrudnione. Bardzo rzadko ulegają uszkodzeniom, dlatego niezbyt często się je wymienia. Na awarię sterów rowerowych narażone są jednoślady słabo uszczelnione, nie posiadające błotników a jednocześnie często narażone na kontakt z wilgocią. Wówczas to stery mając kontakt z wodą i błotem zaczynają szwankować. Ma to miejsce zwłaszcza w rowerach górskich, które wykorzystywane są do jazdy zarówno w ciężkich terenach jak i ciężkich warunkach atmosferycznych. Ale dotyczy to również gravelów i przełajówek. 

W zależności od rodzaju roweru i producenta stosowane są różne rodzaje sterów. I jak wiele innych elementów jednośladów mają za sobą naprawdę imponującą ewolucję. Wyróżnia się kilka rodzajów sterów rowerowych, a do każdego rodzaju przynależy po kilkanaście różnych rozmiarów. Różnice są w wysokościach a także w rodzajach użytych łożysk. Dobierając odpowiednie stery należy pamiętać by dobrać pasujący zestaw podkładek sterów.

Stery rowerowe dzieli się na:

  • stery klasyczne – coraz rzadziej spotykane, gdyż wymagały częstego serwisowania, łatwo łapały luzy, do tego rozwiązanie to było zbyt skomplikowana a całość zbyt ciążka
  • stery typu ahead – bardzo podobne do tych klasycznych, ale ich regulacja i serwisowanie są o wiele łatwiejsze, są również bardziej trwałe
  • stery półzintegrowane – są najczęściej dziś stosowanymi, gdyż są najbardziej odporne na zabrudzenia, przez co żywot łożysk został mocno przedłużony, do tego jest to rozwiązanie bardziej sztywne, co polepszyło sterowność roweru
  • stery zintegrowane – to najnowsze rozwiązanie, wyróżniające się najprostszą budową a jednocześnie gwarantuje ochronę przeciw zabrudzeniom, dzięki czemu stają się niemalże bezawaryjne.