• Produkty
  • Szukaj
  • Piasty rowerowe

Piasta rowerowa znajduje się dokładnie w środku koła. Jest ona przymocowana szprychami do obręczy. Wyróżniamy piastę przednią i tylną. Tylna piasta zazwyczaj posiada bębenek, na który umieszczona zostaje kaseta rowerowa i jest odpowiedzialna w za napęd i to ona determinuje komfort jazdy.

Przednia piasta ma prostszą budowę. Piasty składają się tulei z wewnętrznymi łożyskami oraz kołnierza, do którego przymocowuje się szprychy. W przednim kole jej funkcją jest umożliwienie swobodnego obracania się koła. W tylnym odpowiada także za napęd. Najczęściej spotyka się piasty wykonane z aluminium, ale można natknąć się także na takie wykonane z karbonu, stali lub tytanu. Najważniejsze, by piasta w rowerze była wytrzymała i odporna na warunki pogodowe. To ona odpowiada za ruch kół, nie może więc zawieść w nieoczekiwanym momencie.

Biorąc pod uwagę podział piast tylnych pod względem rodzaju, możemy wyróżnić trzy główne grupy. Każdy z tych rodzajów sprawdza się w rowerach różnego typu. W rowerach miejskich i dziecięcych instalowane są piasty z hamulcem (inaczej piasty z torpedo), to dzięki nim rower hamuje po zmianie kierunku pedałowania. Piasta z wolnobiegiem obraca się, mimo że nikt nie naciska pedałów. A piasta z przerzutkami to alternatywa do tradycyjnych przerzutek, efektywniej wykorzystująca potencjał roweru. Niezależnie od tego, jaka piasta jest w twoim rowerze, powinieneś o nią dbać. Przy konserwacji roweru nie zapomnij o tym elemencie, wystarczy smar rowerowy i nieco wiedzy. Możesz też skorzystać z usługi serwisowej, by mieć pewność co do jakości wykonanej renowacji.