• Produkty
  • Szukaj
  • Mostki rowerowe

Mostek rowerowy, będący wspornikiem kierownicy, powinien zapewnić rowerzyście najwygodniejszy kąt nachylenia kierownicy roweru względem jego ramy. Długość i kąt nachylenia mostka roweru odpowiada za pozycję rowerzysty: może być aerodynamicznie pochylona, jak w rowerach szosowych, lub wyprostowana, jak w rowerach miejskich lub trekkingowych. Długi mostek odsuwa kierownicę od siodełka, więc wymaga też większego nachylenia rowerzysty. Długość mostka ma także wpływ na zwrotność roweru: długi wymaga większego łuku w czasie skrętu, zbyt krótki może obniżyć zwrotność roweru. Długość mostków dostępnych na rynku waha się pomiędzy 70 a 130 mm. Kąt nachylenia to zazwyczaj 6, 8 lub 13 stopni. Na rynku dostępne są także mostki regulowane, jeśli często potrzebujemy zmian ustawienia ciała.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje mostków, różniące się sposobem montażu:

  1. Ahead to mostek mocowany do rurki widelca obejmą. Rozwiązanie to umożliwia dopasowanie mostka do roweru oraz znacznie ułatwia samodzielny montaż i konserwację części. Tego typu mostki stosowane są przy widelcach niegwintowanych. Ich zaletą jest niska waga oraz dobra dopasowanie do rury widelca, co zapobiega wystąpieniu korozji w tych częściach.
  2. Mostki wpuszczane, inaczej: mocowane na klin, to części mocowane do widelców gwintowanych. Wspornik powinien być ściśle spasowany z rozmiarem i modelem rury widelca. Tego typu mostki są trudniejsze do samodzielnego montowania, a części zamienne wymagają precyzyjnego dobrania rozmiaru.

Mostki wykonane mogą być z różnych materiałów: włókna węglowego, tytanu, stopów stali lub aluminium. Materiał wykonania ma wpływ na parametry takie jak waga, amortyzacja, sztywność oraz odporność na uszkodzenia.